دراگان اسکوچیچ بعد از جدایی جنجالی از تیم ملی حالا در قامت سرمربی تراکتور دوباره به فوتبال ایران بازخواهد گشت.

اسکوچیچ

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

اعلام نام سرمربی جدید تراکتور، کمی غافلگیرکننده بود؛ دراگان اسکوچیچ. در شرایطی که سرخپوشان تبریزی اواخر فصل گذشته خواهان جذب یحیی گل‌محمدی بودند و البته شرایط این همکاری فراهم نشد، آنها برای شروع فصل جدید دست روی گزینه‌ای گذاشتند که کمتر کسی می‌توانست حدس بزند. به این ترتیب سرمربی پیشین تیم ملی که قبل از جام‌جهانی۲۰۲۴به شکلی غیرمنصفانه و جنجالی از سمتش برکنار شده بود، برای لیگ بیست‌وچهارم هدایت سرخپوشان تبریزی را بر عهده خواهد گرفت. این، یک انتخاب جذاب و خبرساز است که به دلایل مختلف، حتما در طول فصل آینده تنور مسابقات لیگ برتر را گرم‌تر خواهد کرد. بد نیست چند نکته را در مورد حضور دراگان در تبریز مرور کنیم.

فصل تعیین عیار

می‌دانیم و می‌دانید که دراگان اسکوچیچ یکی از مبهم‌ترین و قضاوت‌شده‌ترین کاراکترهای سالیان اخیر فوتبال ایران بوده است. او وسط یک دو قطبی قرار داشت. عده‌ای از همان ابتدا حضورش روی نیمکت تیم ملی را اتفاقی غیرقابل‌قبول تصور کردند و تا آخر هم دلشان با این مربی صاف نشد اما عده‌ای دیگر بر این باور بودند که اسکو عملکرد خوبی در تیم ملی داشته و جدایی‌اش عادلانه نبوده است. او رفت، اما جدل‌ها ادامه یافت و نتایج ضعیف تیم ملی با کارلوس کی‌روش در مرحله نهایی جام‌جهانی، به مشاجرات دامن زد. در نتیجه با توجه به شناختی که از فضای فوتبال ایران داریم، شک نکنید بازگشت دراگان، دوباره دوقطبی مزبور را احیا خواهد کرد و باز خیلی‌ها منتظر خواهند بود تا از کامیابی یا ناکامی او نتایج عمیق و معنادار بگیرند. گذشته از اینکه کیفیت کار دراگان در تبریز باعث خواهد شد عیار او روشن‌تر از قبل شود، مطمئن باشید این کشمکش‌ها جذابیت مسابقات فصل آینده را افزایش می‌دهد.

خوشحال‌ها

از جمله بزرگ‌ترین حامیان دراگان اسکوچیچ در تیم ملی، می‌توان به شجاع خلیل‌زاده اشاره کرد. کاپیتان فعلی تراکتور که در دوران کارلوس کی‌روش مورد غضب واقع شده بود، از زمان حضور اسکوچیچ به ترکیب اصلی تیم ملی رسید و بارها در مصاحبه‌های تند و تیز و طعنه‌آمیز، ضمن دفاع از مرد کروات به کی‌روش تاخت. شدت نزدیکی شجاع به اسکوچیچ طوری است که برخی حدس می‌زنند او در انتخاب این مربی نقش مؤثر داشته است. به هر حال به‌نظر می‌رسد خلیل‌زاده از این انتخاب خشنود خواهد بود.

نگران‌ها

در آن سو اما شاید باشند بازیکنانی که خیلی هم از این اتفاق خوشحال نشوند. به‌عنوان مثال از علیرضا بیرانوند و مهدی ترابی به‌عنوان بازیکنان جدید و غیررسمی تراکتور یاد می‌شود. دست‌کم تا زمان تنظیم این مطلب هنوز تکلیف هیچ‌یک از این دو نفر روشن نشده اما اگر واقعا آنها را تراکتوری بدانیم، هر دو با خاطرات ناخوشایند قبلی شاگرد اسکوچیچ خواهند شد؛ ترابی در دوران مربی کروات به ندرت به بازی گرفته می‌شد و البته علیرضا بیرانوند هم در ۵مسابقه مرحله انتخابی جام‌جهانی۲۰۱۴به‌دلیل ناآمادگی جای خودش در ترکیب اصلی را به امیر عابدزاده داد، هرچند که باشگاه قابل مقایسه با تیم ملی نیست و درصورت جذب بیرو و ترابی، احتمالا هر دو بازیکن مهره‌های فیکس و مهم تیم تبریزی خواهند بود.

سخاوتمندتر از پرسپولیس

در نهایت اما باید به این نکته اشاره کرد که اسکوچیچ از گزینه‌های نیمکت پرسپولیس هم بود اما به‌دلیل اختلاف مالی، حضور او در تهران منتفی شد. در آن زمان می‌گفتند مربی کروات یک میلیون دلار از پرسپولیسی‌ها دستمزد خواسته که مورد موافقت رضا درویش و همکارانش قرار نگرفته. لابد اما پرداخت چنین ارقامی برای محمدرضا زنوزی در تبریز آسان‌تر بوده. درصورتی که اسکو در تراکتور موفق باشد و بار پرسپولیس با گاردیو به مقصد نرسد، احتمالا درویش باید منتظر تندترین انتقادات باشد.

کد خبر 866331
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha